Scholen


De beide Poolgebieden zijn gebieden die de jeugd erg aanspreken. IJsberen lijken heel schattig en sinds de films “Happy Feet” en “March of the Penguins” zijn Keizerspinguins ook bekend bij de meeste jongeren. Helaas veranderen deze gebieden snel, met name door menselijk ingrijpen. Aangezien de jeugd de toekomst heeft, vind ik het belangrijk juist deze groep te bereiken met mijn verhalen. Ik kom dan ook met veel plezier op zowel basis- als voortgezet onderwijsscholen langs om een gastles te geven. Met mijn ervaring als docent biologie, weet ik het niveau goed aan te passen aan de verschillende niveaus.

IJsbeer op een ijsberg

Voortgezet onderwijs

Moeten IJsberen straks schotsje springen? Een lezing die ingaat op de rol van klimaatverandering in de beide poolgebieden. Wat is klimaatverandering, waarom heeft dat juist zo’n groot effect op de beide polen en wat hebben de veranderingen daar voor gevolgen voor ons? Dit is een aantal vragen die in deze lezing aan bod komt. Deze lezing kan prima gebruikt worden als start voor een project over klimaatverandering of om een discussie over dit onderwerp op te starten. Deze lezing was de hoogst gewaardeerde lezing tijdens de NIBI-conferentie van 2007.
Duur: ca. 60 minuten, meest geschikt voor havo/vwo.

Primair onderwijs

Tegenpolen? Tijdens deze gastles worden verschillende aspecten van de beide poolgebieden behandeld. Waar ligt het poolgebied? Wonen er mensen? En wat zijn de kenmerkende diersoorten in beide gebieden? Deze blokjes worden afgewisseld met een leuke actieve quiz en met filmpjes uit beide poolgebieden. Ook wordt er even over klimaatverandering gesproken.
Duur: ca. 60 minuten, geschikt voor groepen (5), 6, 7 en 8.

Vanwege de interactie met de groep heeft het de voorkeur geen groepen samen te voegen en om de lezing eventueel voor meerdere groepen apart te geven.
Kosten: €100,- voor 2 klassen, €50,- voor extra klassen (excl. reiskosten).

Stuur bij interesse een mail naar: photography@natureview.nl (ps. aangezien ik vaak in het buitenland zit, kan een reactie even op zich laten wachten).